الحكومة الإليكترونية ...1

الخميس، 11 يونيو 2009 ·


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 



بعد ما خصلت امتحانات من أسبوعين تقريباً قلت أخلص ورق الجيش  وبما أني وحيد أمي وأبويا , وكده كده واخد اعفا من الخدمة العسكرية .

المهم اتصلت بوالدي وقلتله أنا عايز بطاقتك أنت وأمي وشهادات ميلاد العيلة كلها عشان أعمل قيد عائلي عشان بيطلبوه في منطقة التجنيد. 


جهزت ورقي ونزلت وللأمانة مكنتش متفائل لأن في تاريخ عيلتنا الطويل مفيش ورقة خلصت مع الحكومة في يوم واحد , زي ما "ممكن" يحصل من البني آدمين , ودا يرجع لأني مولود برة مصر , وأول ما موظف الحكومة يشم أني اتولدت برة يبحلق كده ويقول هات الواد دا نعذبه شوية , وكمان شويتين هياخدوني على الصحرا ويحطوا الصخرة فوق صدري ويقولولي: أكفرت بآلهتنا رع وبتاح , وأنا أصرخ لا لا , أنا مصري وأبويا مصري  لأ والمفاجآة إن أمي مصرية كمان ,و كمان شربت من نيلها - بس لسه معملتش تحليل البلهارسيا بصراحة- .. 
 

المهم أبويا جابلي الأوراق في ملف أصفر كده مكتوب عليه " سلطنة عمان - مسقط"  ابويا شايله بقاله أكتر من 8 سنين مش عارف محتفظ بيه ليه دا , زي ما يكون من بيشم فيه ريحة برة , المهم دا كان دافع تاني لعدم التفاؤل باليوم دا , عشان أنا نفسي هفتكر الورق بيخلص برة إزاي وهنا إزاي والواحد مش ناقص إحباط.


صورت الأوراق المطلوبة وروحت على مركز المعلومات في مصلحة الأحوال الشخصية . 

- أنا : سلام عليكم , أنا عايز استخرج قيد عائلي لو سمحتم !
-الموظفة: تجيب صور شهادات ميلاد العيلة كلها وصورة بطاقة الوالد والوالدة و صورة قسيمة الزواج بتاعهم.
- أنا: اتفضلي يا فندم .
- بصت في الورق كده :مظبوط مظبوط , معاك أصل القسيمة دي .
- أنا : أيوه (ياجاهز أنا ,,) .
- بصت فيها وقالت : قالت الورقة دي يا مزورة يا ملعوب فيها . 
- أنا ( في بلاهة واضحة للعيان و فاغر الفاه مشرئباً ,, شلولخ) : نعم , ازاي ؟.
  وبيني وبين نفسي : ايه دا , أكمن أنا مغشوش الأيام اللي فاتت دي كلها .... أبويا مش أبويا , وأمي مش أمي , وأنا مش أنا هيييييييييييه  .
- تاني للموظفة : ازاي يا مدام ؟!
- قالت : أصل اسم الزوج والزوجة مكتوب بقلم غير باقي القسيمة !!!..
- أنا : صلاة النبي "صلى الله عليه وسلم" , معلش يا مدام امسحيها فيا المرادي , باين المأذون كان عايق شوية .

-هي : لأ القسيمة دي متنفعش , روح استخرج قسيمة كمبيوتر من الساحة الشعبية.
- في سري : ساحة ,, وشعبية . استر يارب !


المهم سألت فين الساحة الشعبية دي , ووصلت الحمد لله للشباك ومكنش في حد واقف (الناس بطلت تتجوز باين - منكم لله ياللي في بالي عقدتوا البشر في الجواز ) , المهم لقيت موظف ولا أهو عسكري مش عارف بيقولوا عليهم ايه .


- أنا : السلام عليكم , لو سمحت عايز أخرج قسيمة زواج لوالدي ووالدتي . اتفضل الأصل أهو.

-الموظف: اسم االوالد ايه ؟
- في سري : طيب ما الاسم مكتوب عندك يابني آدم , أنا مش ناقص خنقة .
- أنا :اتفضل شهادة ميلاد الزوجة والزوج - كل البيانات عندك.


لعب في الكمبيوتر كده شوية , وأنا اصلا مش عارف هو شغال ولا لأ .. المهم قالي انه مش متسجل عندي - روح المصلحة تاني هاتلي استعلام عن قسيمة الزواج.

 مع إني مش فاهم أصلا ليه يرجعني تاني للمصلحة , منا جاي منها أصلا ..
المهم رجعت وأمري لله.

- أنا : االسلام عليكم , لو سمحتم في الساحة الشعبية مش لاقين البيانات عندهم , وقالي هات استعلام من المصلحة تاني . 
- موظف عجيب : هما قالولك كده ؟!!
- أنا : آيوه , وربنا .. 
- في سري: بس للأسف ملحقتش اسجل اللحظة التاريخية دي .
- الموظف العجيب إياه : أصل عشان اعملك استعلام لازم تجبلي جواب من االسجل المدني - أنت منين ؟
- أنا : أنا من بلقاس .
- هو : يبقى تجيبلي جواب من السجل المدني في بلقاس.
- أنا : يافندم حضرتك أنا إن مكنتش غلطان أنا واقف في مركز المعلومات المركزي في المحافظة كلها , يعني هما لما تنقص المعلومات عندهم يجيبوها من هنا !! (زي ما زلتوني قبل كده عشان بطاقة الخدمة العسكرية).
- هو : أنت بتفهم يا شيخ , هو المطلوب كده , اعملك ايه أنا .
- أنا : طيب شكرا .


واضح إني مبفهمش فعلا , زي ما الأيام هتوضح ,, والغلطة غلطتي اصلا , انا ايه اللي خلاني من بلقاس , منا كنت اتولدت لأب وام من المنصورة كان أرحم !!

طبعاً اضطريت استنى أسبوع كمان على ما ألحق أروح بلقاس , وكنت دخلت في المشروع وانشغلت , بس جيت من كام يوم  بسلامة نية قلت أما أعدي أخلص الورقة دي , جايز ابويا يكون اتجوز , ورحت السجل المدني .


- أنا : السلام عليكم , لو سمحتم أنا عايز استعلام عن قسيمة جواز.
- موظف اعجب من اللي قبله : أنت تروح المنصورة مركز المعلومات ..
- أنا -باستهبال- : يعني مش مطلوب مني حاجة من هنا ؟
- هو : لأ .
-أنا : طيب أنا جاي من هناك وهما عايزين جواب منكم عشان يطلعوه .
- هو : آآآه  طيب لحظة ,, وفتح الدرج وجاب ورقة مكتوبة بخط الايد (حكومة إليكترونية قال) , وأكيد كان عايز يشتمني عشان حرجته منا شخص بايخ اصلاً بس إن مكناش نتراخم على الحكومة اللي هما مننا وعلينا نتراخم على مين يعني ؟؟


خدت الجواب ورحت المنصورة , وعلى المصلحة وصلت الساعة 8 (دا ايه النشاط دا ياد).
دخلت لقيت الموظف العجيب الأولاني.
- أنا: لو سمحت عايز اعمل استعلام عن قسيمة الزواج بتاعة الحاج بابا , وحرمه مامي , وأنا عملت جواب من السجل المدني.
- هو : طيب طيب (مبصش اصلا في الورقة ولا طلبها - ياابن الـ .... راجل الطيب )  هات جنية و 15 قرش .
وظهر واحد زي المخبرين كده , واقف ورا الموظف لو سمحت يا شيخ الشغل الساعة 8:30 .



طب الموظفين دول قاعدين كده ليه من بدري؟ , وايه المشكلة ما يخلص الورقة ؟ , المهم ما علينا دي نص ساعة , مش هتيجي حاجة في اللي ضاع من العمر .


بعد نص ساعة دخلت واديته جنيه و20 قرش , وطبعا طلبت الشلن ,منا مش هسيب أثر ورايا.

خدت الورقة , وسألته ايه المطلوب أملاه , في حاجات خاصة بشهادات ميلاد وشهادات وفاة, قالي أملى كل حاجة .

لقيت مكتب موجودة جنب السلم قلت اسند عليها وأكتب , جه موظف الأمن بكل احترام الصراحة : لو سمحت يا شيخ مش مسموح تكتب هنا , المدير لو شافك هيبهدلني. أنا آسف .

أنا: ياعم وانت ذنبك ايه - الغلط على المكتب هو اللي مقلش للمدير هو وظيفته ايه في المصلحة!!


طلعت مليت الورقة وأنا واقف ورجعت تاني اسال الموظف أكتب ايه في الخانة دي , قالي : اكتب بيناتك أنت .

جميل , كملت الورقة ورجعت . خدوا الورقة , وقالولي ارجع بعد ساعة وادوني قعر الورقة اللي هو ايصال استلام وتأكد من سلامة البيانات . 


نزلت على المشاية عشان اشم شوية عوادم سيارات وريحة زبالة الصباح على الكورنيش كده يا سلاااام . شوية هوا يردوا ..قصدي يخدوا الروح.
وأنا نازل من قدام مديرية الأمن على السلم اللي قدام معبر المشاة  - وبالمناسبة دا معبر المشاة الوحيد اللي في المنصورة اللي ناس بتعدي من عليه  , مش عشان النظام , لأ لانه قدام السلم ومن حواليه من كل ناحية سور , وطبعا مفيش ولا عربية ممكن تقفلك , اجدعن انت واتشاهد كده وعدي, والمعبر دا له حكاية يمكن ابقى احكيها بعدين.


المهم أنا ذهلت من هول المفاجآة , لقيت عسكري واقف قدام الخطوط البيضا بالعرض اللي بيزينوا بيها الطريق دا  , والاشاعات بتقول انها لعبور المشاة. 
ايه دا , مش معقول , أخيراً اكتشفوا ان مفروض يكـــ ..... عربية سودا معدية قدامه جوز موتوسكلات , وأكيد وراها اتنين شبههم . 


العسكري عدى بسرعة بعد ما العربية عدت , وهو جنبي عليت صوتي : يا شيخ خضتني !!
بص كده وطبعا مفهمش حاجة .
آه طبعا أنا اتخضيت , كنت مفكره واقف للناس اللي مش عارفه تعدي بس الحمد لله العسكري مكنش واقف عشاننا, كده صح أنا كده فايق كده, الحمد لله .


بعد الساعة رجعت , واديتهم الوصل , قام قالي : البيانات بتاعتك غلط . 
أنا : فين دا ؟
-هو : هنا الخانة دي بيانات الوالد , مش بياناتك أنت .
-أنا : يا استاذ منا رجعت وسألتك مرتين اكتب ايه هنا !!!!
وكمان أصلا الخانة دي مكتوب فوقها "بيانات قيد ميلاد / وفاة" , اصلا مش مطلوبة , أنت اللي يهمك الخانة اللي تحتها !!
وكمان معنى إنك اديتني الوصل إن الورق دا سليم. 


شكله كده معجبوش الواد اللي فاهم الورقة دا , لقيته قلب وبصلي كده : وقالي يا استاذ أنا قلتلك بيانات الزوج . 
- أنا: طيب آسف يا فندم , أنا غلطان ممكن تعدلهم بايدك .
- هو: طيب استنى عشر دقايق .


لقيت كراسي انتظار كده في جنب , ومكتوب مخصص لكبار السن والمرضى , عملت فيها عبيط وقعدت , مهو مفيش حد أصلا غير تلاتة أربعة , لدرجة إني مش مصدق إن مفيش طوابير , منا عارف الورقة دي مش هتخلص ألا بالطابور , أرجوكم اعملوا طابور .. طابور يا عالم طابور يابشر ..... صحيت من حلم الطابور على صوت مزعج , أنت يا شيخ !!!
فتحت عيني , لقيت الراجل اللي شبه المخبرين اللي ضيع نص ساعة من عمري : ايوه يا استاذ .
- هو : أنت بتعمل ايه كده . 
- أنا : مستني استعلام عن قسيمة الجواز , قالولي 10 دقايق , (مفتش منهم غير ال 30 ثانية بتوع أحلام اليقظة ).
- هو :طيب أي خدمة ؟!.
-أنا في سري : ايه الزوء دا , شكلك كده عايز ... تخدمني , لا أنا عبيط انت نسيت ولا ايه .
- أنا : شكرا , بارك الله فيك ,
وابتسامة خفيفة - مخبي وراها شوية دموع على حالنا, ايه العالم دي؟.

صوت من جوا شباك الموظف , صوت واحدة ست بتكلم الموظف, يا استاذ فين صاحب ورقة محمود الشربيني , البيانات دي مش موجودة عندنا.
قمت أشوف في ايه , لقيت اللي بتكلمه الموظفة المسئولة عن الكمبيوتر . 
-أنا : إزاي مش موجودة ؟
- الموظف : مش موجودة على الكمبيوتر يا استاذ , تروح تجبلي بيان زواج من السجل المدني .
- أنا في سري : طيب ما تتحايل عليه شوية , يمكن يطلعهم , دا كمبيوتر يعني مش بيهزر .


- أنا : طيب انا لسه هرجع السجل ؟ منا جاي من هناك .. بالمناسبة الورقة دي انت عطلتني عشانها اسبوع ومطلبتهاش (الجواب بتاع السجل ) . 


مشيت طبعا وأنا بدخن ... رجعت كده وقلتله طيب أنا معايا إعلام شرعي بحكم محكمة إن أبويا متجوز امي , تنفع دي ؟!

هو وخلاص طفح كيله : يا استاذ أنا عايز بيان من السجل المدني !!.



طبعا أنا مشيت , وأنا فرحان في نفسي عشان سولت ليا أني ممكن اخلص الورقة دي في يوم كده بسهولة .. ياربي , دا لسه ميعرفش أني مولود برة مصر ... قشطة يا تيفا .. أنت هتطلع عينك .
انا بفكر معملش الورقة دي , ولو اكتشفوا بتوع الجيش إني معملتهاش يبقوا يجوا يخدوني أرحم .. يعني هو ايه اللي هيحصل يعني ؟ 
وكمان انا اصلا كنت عايز ادخل الجيش (بس وأنا صغير بس , أحلام أطفال بقى متفكرش حاجة تانية يعني ).



يا أنا ياانتي ياحكومة يا إليكترونية .......



ملحوظة ضغنونة : أنا باين عليا طولت وكتبت قصة مش تدوينة , بس أنا مبئوء من البشر اللي عايزة تعقد البشر وخلاص , ربنا يهديهم ويصلح حالهم وحالنا يارب , وطبعا مقصدش من التفاصيل المملة دي السخرية أو الاستهزاء بأي حد , بس بفك خنقتي مش اكتر  .
وبما إني مش لاقي حد أفك فيه خنقتي ولا حد أشكيله ,حتى أسامة صديقي الأنتيخ , لأن عنده امتحانات , يارب يخلص , عايزين نجوزه بقى :))




ونوافيكم بباقي الأخبار بعد أبويا ما يتجوز أمي ,,قصدي الحكومة تعترف بكده يعني !!!


سلام.




11 علقوا عليها:

hoda يقول...
12 يونيو 2009 في 1:25 ص  

جزاك الله كل خير والله الواحد مش عارف يعمل ايه بس بجد ربنا معاك وانا كمان من بلقاس انا عاوزة اعرف انت منين من بلقاس؟

شمس النهار يقول...
13 يونيو 2009 في 1:57 ص  

مبروك انك خلصت امتحانات والحمد لله
عقبال المشروع
وان شاء الله ناجح وبتفوق
ضحكتني جدا علي موضوع القسيمه دي
طيب انت السيد الوالد والوالده لم يمر علي زواجهم الكثير
حضرتك انا طب مني قسيمة زواج امي وابي
القسيمه اصلا مش عايش منها غير العروسه اللي هي امي ذات 78 ربيعا
الحقيقه انا بقا اللي اتعذبت عذاب الكفار لمسلمي مكه
ولما وصلنا لمكان القسيمه اخيرا وهاااااااه هتطلع الموظف بص لي كده وقال مين اللي عايش في القسيمه دي وعايزها قلت له العروسه وانا بنتها وانا اللي عايزاها هيقبضوا عليا
الموظف ضحك وقال طب فين الحلاوه
قلت له ايه قال حلاوة الزواج البيه بيهرج
المهم اخدت القسيمه
والله يقطع الرقم القومي وسنينه

z!zOoOo يقول...
13 يونيو 2009 في 9:09 ص  

السلام عليكم

يارب تكون بخير

وتمي كمان بخير الي وحشني جدا

جزاك الله خيرا علي المدونه الجميله ديه

بالنسبه للبوست

هنعمل ايه طيب ما انت عارف يوم الحكومه بسنه

داهيه تحرق المصالح الحكوميه وسنينها

ثم إنت كده قلقتني انا مش مولود في مصر انا مكان

يعني لو فيها جيش هتسحل سحله زي الفل

علي العموم لو بتكلم تيمي ابقي سلملي عليه قوله زيزو بتاعه مجرد حاله بيسلم عليك كتير

وبيدعيلك علطول

ربنا يوفقك يا تيفا

ويرجعكم بالسلامه يا تيمي يارب ويوقفلك ولاد الحلال

ويقضي ايامك علي خير

وترجع سالم لأهلك

اللهم امين

دمتم بكل ود

في رعايه الله

غير معرف يقول...
13 يونيو 2009 في 1:12 م  

آآآآه من اللي احنا فيه
يلا لا تحزن انت في مصر
يعني طول بالك وروق حالك
....
بالمناسبة متعرفش حاجه عن الباشمهندس ابراهيم سلام؟
بيتهيئلي انهم مفروض يكونوا نزلوا اجازه من فتره بعد ال45 الاولانيين
امانه لو تعرف حاجه طمنا

سندس وأمل يقول...
21 يونيو 2009 في 11:50 ص  

هههههههههههههههههه

ربنا يكون فى عونك :)اصلا كنت خليتك

بره فى بلدك الى اتولدت فيها ايه الى جابك مصر

ده حضرتك هتشوف العجائب لسه:)

ربنا معاك ...سندس

مصطفى محمود يقول...
23 يونيو 2009 في 7:58 م  

شكرا لك من علق واعتذر عن تأخري في الرد لظروف إنشغالي بالمشروع دعواتكم :)

@هدى
وجزاك مثله
أنا من قرية الشوامي , إحدى قرى مركز بلقاس

@شمس النهار
بارك الله فيك
لأ , هو الرقم ميتقطعش , بس إحنا للاسف مش فاهمين أهمية التقنية وإنها أصلا لتسهيل الاجراءات مش لتعقيدها
يلا ربنا يهدي الجميع ..

@ زيزو
إن شاء الله خير :)
ربنا معاك
منور المدونة
وتيمي الحمد لله بخير وهو طمنكم على نفسه على ما اعتقد:)


@ مجهول
المهندس إبراهيم بخير والحمد لله
لا تقلق عليه واستمر في الدعاء له ولنا وللمسليمن :)

@ سندس
أنا عارف بس ايه اللي جابني
, يلا بس يعني كنا هنروح فين يعني
احنا خلاص شربنا من النيل واتلوثنا ومفيش بلد هترضى بينا بعد كده

ربك يسترها :)

Unknown يقول...
24 يونيو 2009 في 6:22 ص  

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
تصدق وتؤمن بالله ياباشمهندس
خليك انت انصح واحسن منهم
كل ما يغلبوك كده ادعى لهم
بالكلمتين الحلويين دول
(ربنا يهديهم ويصلح حالهم وحالنا يارب )يمكن ربنا سبحانه وتعالى يستجيب لحضرتك وساعتها حتكسب ملايين الحسنات من البشر المتعذبين منهم لما تتحسن الخدمة.

Unknown يقول...
24 يونيو 2009 في 6:24 ص  

ربنا يوفقك فى مشروعك
وفى حياتك كمان يافندم

مصطفى محمود يقول...
24 يونيو 2009 في 10:18 م  

وإياكم :)

TIMMY !! يقول...
25 يونيو 2009 في 11:40 م  

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ,

إيه يا عم مصطفى ,

مستخصر شوية تعب ؟؟

يا عم ده كل اللي بيقدم في الجيش بيعمل قيد عائلي ,

لكن مع الفرق ,

هم بيعملوا علشان يدخلوا ,
و انت بتعمل علشان تطلع

اللي علي علي يا سيدي :)

غيرك اتبهدل 10 شهور قبل ما يدخل ,
و دخل أتبهدل أسبوعين و طلع تاني :)

ربنا يهيأ لك الخير إن شاء الله ,

و عقبال ما تستلم شهادة الإعفاء , ثم شهادة التخرج ,
ثم أوراق العمل
ثم قسيمة الزواج :)

مصطفى محمود يقول...
26 يونيو 2009 في 5:46 ص  

لا أبدا يا تيمي مش استخسار ولا حاجة

بس الواحد بيطلع اللي جواه بدل ما يفرقع
إنت عارف الجو عندنا مليان بالغازات القابلة للإشتعال ...

وياعم احمد ربنا منتا خرجت أهو وزي الفل :P

وكمان ايه الورق دا كله
يالهوتي
دا انا لسه هيطلع عيني :D


يلا ربنا يصلح الحال


,,,
سعيد بوجودك على الساحة من جديد :)

بحبك في الله ....

About this weBlog - عن هذه المدونة



هذه مدونتي الشخصية ,,

أرسم فيها عالم من خيالي.
فيها أبدا بعض تفاصيل حياتي من تحت الصفر !
أحلامي بسيطة ,, وغير متأكد من أني سأحققها يوما ما , ولكن كل ما أتمناه أن أخرج من هذه الدنيا على هذا الدين , فاللهم نسألك الثبات!



تلاوة القرآن الكريم

TvQuran

تظبيط

لغتي هويتي

لغتي
قد أكون أنا ايضا مضيعا لها
لكنه لا يمنع أن نتناصح

تويييت

تتبعني على تويتر