عودة من جديد

الاثنين، 3 نوفمبر 2008 ·


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله رجعنا وبقينا online من تاني


الفترة اللي فاتت دي كان عايش في عالم بدون "نت"

وهنرجع نقف قدام نفس السؤال

ما المساحة التي يشغلها النت في حياتك ؟

مبدأيا كده
حاليا انا مقتنع جدا بالمقولة اللي بتقول
إن العمل يملأ الوقت المخصص له وإن كان كبير

النت كان مالي كل
حياتي لفترة طويلة جدا
بصراحة انا كنت - ويمكن ما زلت- مدمن نت

وكان دايما السؤال اللي محيرني
هو لو الن
ت قطع هعمل ايه ؟؟

واهو حصل والظروف خلتني من غير نت لشهر كامل

ومحصلش حاجة وعايش وزي الفل أهو

بس الغريب بقى اني كن
ت مشغول جدا الفترة اللي فاتت

مكنتش متوقع كده وكنت بقول دا هيبقى في فراغ كبير بسبب غياب النشاط الاساسي بالنسبة لي وهو النت !!!

أبدا والله
كنت ساعات بوصل البيت الساعة 12 بالليل من كتر النشاطات اللي عملتها في الفترة دي ..

كل اللي عايز أوصله إن ساعات المواقف تحدث تغيرات عميقة في الافكار
خصوصا إني مع كل انقطاع للنت بيحصلي تغيرات جذرية فعلا في أفكاري وكيفية استخدامي للنت

----------


نيجي بقى للفترة اللي فاتت دي وهكلمكم شوية عن حاجة من الحاجات المشرقة في حياتي بجد




طبعا انا كلمتكم عن depiak قبل كده ووضحت انها ضمن بوتقة ال CAT ودي أكبر أسرة في جامعة المنصورة
واكبر نشاط طلابي بجد تقدر تقول عليه بيقدم شئ مفيد للطلبة المهتمين بالمجال بتاعنا
الكات نقطة مضيئة في حيات ناس كتير أنا أولهم
بجد كل اللي عايز أقوله إني بشكر كل واحد إدى وقته وجهده عشان يظهر العمل المحترم دا

ربنا يوفقهم ويجعله في ميزان حسناتهم ,,

----------------


نيجي بقى للجانب الغير مشرق
محنا نورنا النور في الكلام اللي فات
يبقى نقفل النور هنا
عشان استهلاك الطاقة

طبعا أكيد عارفين أنا بتكلم عن إيه ؟
الكلية طبعا مفيش غيرها
وتحديدا مشروع التخرج اللي محيرني وراه دا

بعد وقت طويل وجهد غزير المشروع يتم رفضه للاسباب قد تكون غير منطقية
بجد شئ محبط للغاية

مع كده ,, ومع كل الوقت والمجهود اللي ضيعناه
مش عايز اترك مجال لليأس إنه يتسلل

أكيد في شئ غلط في الموضوع
مهو لو العيب عيب كلية بس مكنش ليا زمايل قدموا مشاريع واتوافق عليها وشغالين فيها دلوقت

ممكن اعتبر اللي حصل دا فرصة للبحث عن الخطأ ومحاولة الإصلاح

ترى هل يسعفنا الوقت ؟؟!!!

ما زالت الاجابة مجهولة


سلام

5 علقوا عليها:

غير معرف يقول...
4 نوفمبر 2008 في 8:21 م  

السلام عليكم
ورحمة الله تعالى وبركاته
إن شاء الله تلحق وتقدم المشروع فى الوقت المطلوب وتخلص اخر سنة دى وتشتغل وتبقى تفتكر الايام دى
وانت بتبكى لألألألأ قصدى وانت بتضحك
ولما بأذن الله تتجوز وتجيب عيال تقعد تقولهم :دانا كنت الاول على الدفعة انتم مش طالعين شاطريين لىّ ليه؟؟
تمنياتى ودعواتى بالنجاح والتوفيق
بأذن الله تعالى فى الكلية والحياة

غير معرف يقول...
4 نوفمبر 2008 في 8:24 م  

معلش نسيت اقولك
مبرررررروك
الاون لاين
بس ماتنسى
وترجع تانى
وراك اخر سنة
فى الكليه خلصها
وابقى اقعد نت
مثل ما انت عايز

غير معرف يقول...
6 نوفمبر 2008 في 1:53 ص  

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا دكتورة

ربنا يسمع منك يارب
آمين

بس بلاش حكاية العيال دي :D

لحسن أنا متعقد منها
المشكلة إنها مش من أبويا
لأ من أصحابة
أنت مش طالع زي أبوك ليه
ها
وكده بقى :D

الله يبارك فيك يارب
وبالنسبة للكلية انا بعتها من زمان
بس مش لاقي حد يشتري
معندكيش زبون :D

وعلى رأي الشاعر
مبقتش تفرق
سينا من سونيا :D

وسلملي على التعليم والمهلبية والتقلية

سلام

غير معرف يقول...
9 نوفمبر 2008 في 3:17 ص  

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اكيد عندك حق فعلا المواقف كثير بتغير افكارنا
النت سلاح ذو حدين ..
المهم اننا ما نسمحلوش يقتل وقتنا و يضيع عمرنا و مع الوقت ننسى الحركه و الحياه الحقيقيه .
اتمنى ان يوفقك الرحمن فى دراستك
و ان يسعفك الوقت و تقدم مشروعك و يقبل و تستطيع انهائه قبل الوقت المحدد و بتفوق ان شاء الله ..

تحياتى

غير معرف يقول...
9 نوفمبر 2008 في 3:35 ص  

rovy

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

مهو المشكلة يافندم إن العالم بتاع النت دا خداع للي يدمنه زيي كده :D

عموما حصل خير

شكرا لردك وبارك الله فيك على دعائك
المهم متنسيناش من كام دعوة كده بظهر الغيب :)

تحيتي ,,,

About this weBlog - عن هذه المدونة



هذه مدونتي الشخصية ,,

أرسم فيها عالم من خيالي.
فيها أبدا بعض تفاصيل حياتي من تحت الصفر !
أحلامي بسيطة ,, وغير متأكد من أني سأحققها يوما ما , ولكن كل ما أتمناه أن أخرج من هذه الدنيا على هذا الدين , فاللهم نسألك الثبات!



تلاوة القرآن الكريم

TvQuran

تظبيط

لغتي هويتي

لغتي
قد أكون أنا ايضا مضيعا لها
لكنه لا يمنع أن نتناصح

تويييت

تتبعني على تويتر