ليه ؟

الأحد، 18 يناير 2009 ·


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

امبارح كانت نهاية إمتحانات الفصل الأول - من آخر سنة دراسية (إن شاء الله).
وكان الطلوب كالعادة ... أن أنسى الإمتحانات ,, وأعيش بقى ... وبكرة تروق وتحلى .. مش كده ؟!!

أول مرة تعدي عليا إمتحانات بالطريقة دي ... بجد اللي حصلي دا محصلش قبل كده !!
أنا مش عارف لغاية النهاردة في ايه ؟!!

إيه اللي بيحصل دا ؟
أنا بقيت كده إزاي ,, ووصلت هنا ليه ؟

مش عارف إزاي ابقى مش بذاكر طول السنة ,, ومش بحضر ,, وإن حضرت بروح أنام في أخر بنش ,,, وتيجي الإمتحانات ومفتحش كتاب !!!!!
أنا بروح أذاكر في اللجنة والله ..

والمصيبة إني ممكن بعد دا كله أنجح !!
آه والله بنجح ,, تصدق دي ؟

معتقدش حد متصور الوضع إلي أنا فيه دا ...
بس أنا مش مستغرب أنا مش بذاكر ليه ؟!
بالعكس أنا عارف المشكلة دي عبارة عن تراكمات كتير من سنين مش من يوم ولا يومين ...
اللي مستغربله أنا مش بحس ليه ؟؟

نفسي أعيط بجد ندما على الوقت والعمر اللي بضيعه دا ولا حتى على ذنب أنا عملته ... بس مش حاسس أصلا بحاجة ..
الدموع مش راضية تنزل ليه ؟

طيب تصور نفسك عندك امتحان شبكات الصبح الساعة 9 ,, وإنت دلوقت الساعة 6 المغرب وصاحي من النوم ,, ومش مذاكر أي حاجة !!
آه والله ولا حاجة ...
وتفتح المذاكرات وتقرأها (قراءة بس من غير ما تمسك قلم ) كلها
وبالشفا كده ....

أنا أصلا ليه بذاكر من المذكرات ,, منا طول عمري بكره المذكرات وعمري ما ذاكرت ألا من الكتاب أو من ورا الدكتور أو المدرس في المدرسة ومن التلخيص إلى أنا بعمله... أنا أصلا رافض لفكرة الدروس الخصوصية والورق بتاعها ,,, ومخدتش دروس ألا في الثانوية العامة ,, ومجبر أخاك لا بطل لأن أصلا مفيش مدرسين في المدرسة ,, كنا بنروح ناخد التغذية ونقطع ورقة الغياب ونرجع .

إيه اللي أنا فيه دا ؟!
أنا مش عارف والله أنا بعمل ايه ,,, مش عارف ازاي بعمل كده وإزاي مستحمل الوضع دا ,,
ولا مستحمل ايه أنا مش حاسس بحاجة اصلا وفاقد الشعور والمسئولية ..
بس أنا اتخنقت بجد ,,, ومش لاقي حاجة اعملها أكتر من كده ,,

طيب أنا بفضح نفسي ليه أصلا هنا ,, وليه بكتب كده وإزاي ؟؟
برضو والله دي مش عارف ليه ؟

أنا فتحت موقع الجامعة وغريبه لقيته شغال ,, المهم قعدت اتصفح القسم بتاعنا وأشوف المواد اللي انا درستها من 5 سنين ,, أنا استفدت ايه من 5 سنين ؟؟ اتعلمت ايه ولا عملت ايه ؟
ولا حاجة والله .. أنا اصلا مش فاكر أنا اتعلمت ايه ولا خدت ايه ؟
دورت على الكتب ,, ودي الحسنة الوحيدة اللي عملتها إني محتفظ على كتبي ,,, ايه الكلام دا ,, أنا درست دول امتى؟ ولا فين ؟

طيب كنت تاعب نفسي ليه أصلا وحارق نفسي عشان أدخل هندسة ؟
مكنت دخلت صناعة ولا زراعة ,, وخصلت وكان زماني راجل كسيب ومعايا صنعة ,,, ومتجوز وعايش زي بقية البشر دول ...

ليه الواحد معدش عنده هم يعمل أي حاجة غير إنه يضيع وقته وخلاص ...
آه طول عمري مش دحيح مذاكرة ولا حاجة .. بس كنت لما بتزنق في الامتحانات بذاكر وبخلص كل حاجة ومبسبش حاجة الا لما أذاكرها ,, وكنت بحس إني عملت حاجة !!

دلوقت أصلا مش حاسس إني أستحق أنجح ,, أصلا مكنتش استحق أوصل للبكالريوس ... ومع كده وصلت ..
أنا كرهت الجامعة والنظام الفاسد بتاعها اللي وصل واحد زيي ,, (وأكيد في زيي كتير ) للمكان دا وإحنا منستحقش أصلا ..

أنا فاكر في امتحان الشبكات وقواعد البيانات الدكتور كاتب في أول الصفحة
Trust yourself and prove that you are worthy qualified for engineering title

وكنا طالعين من اللجنة نهزر ,, طب والسؤال دا إجابته ايه ؟! و ها ها ها ..

بس أنا عارف ومتأكد من الإجابة ...
أنا مستحقش أصلا ابقى هناك ...


أنا اللي عايز ألاقي له إجابة بس ,,, أنا ليه فقدت كل قيمة في حياتي ,,, ليه فقدت الهمة للعمل والبذات المذاكرة والعلم؟

معدش عندي إستعداد أعيشها كده وخلاص ...
الوضع دا لازم ينتهي ,, وحالا لأني مش هبقى كده ...
وإن شاء الله مش هرجع زي كل مرة ...


يارب يارب يارب أنت المعين .
اللهم لا تردني ..


تحديث:
شكرا لكل من ردوا عليّ ..
بس الحقيقة محدش منكم فهم أنا عايز ايه , للأسف.
أنا مش زعلان من إمتحاناتي ولا زعلان من الكلية ولا زعلان من النظام.. مع إن كلهم مشاكل.
أنا اللي زعلان منه هو نفسي ونفسي بس ,,
وبيقولوا نفسك إن لم تشغلها بالحق ,, شغلتك بالباطل..
دا بالظبط اللي أنا فيه ودا اللي أنا عايز أصلحه... عشان كده نزلت بعد آخر امتحان ورحت مكتبة الإيمان في المنصورة وأشتريت كتابين لابن قيم الجوزية : الداء والدواء( أو الجواب الكافي لمن سأل عن الدواء الشافي) , وإغاثة اللهفان من مصايد الشيطان.. وبنصح الكل إنه يقرأهم إذا أمكن .
أنا مشكلتي إن قلبي بجد اتملى بأمراض الشبهات والشهوات ,, وبدأ يموت ,,,, دا إن مكنش مات فعلا ...
عشان كده كان لازم ندور على العلاج ,,,,

وكلٌ ادرى بمصيبته !!!

بارك الله فيكم.


10 علقوا عليها:

Abd-Allah ibn Aadam يقول...
18 يناير 2009 في 7:10 ص  

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا عم مصطفى ,.,

طبعا إحنا مش هنبكي على اللبن المسكوب , لأنه اتسكب و خلاص ,

احنا هنتكلم علشان اللي جاي مش اللي راح ,

بداية يا عم الباشمهندس , أحب أبشرك إن حالتك دي طبيعية خالص ,

و تقريبا معظم الناس بتمر بيها خاصة في آخر سنة ..

أنا فاكر السنة اللي فاتت مادة زي التكييف مثلا ما كنتش فاهم فيها حاجة طول السنة , و مش هو إيه بيودي على فين و لا أي حاجة ,,,

و كنت مكبر دماغي و زهقان و قرفان من الكلية و سنيننها ,

و و الله كنت بتحايل على نفسي علشان أذاكر ,

كنت أروح ماليش نفس , أقول لنفسي طب بصي , ذاكري نص ساعة بس , و بعدين اقعدي على النت عادي ..

لا , ماليش نفس ,

طيب أقول لك ,ذاكري المحاضرة بس ,

لا ماليش نفس برضه ..

طيب معلش , اقرأي المحاضرة قراءة جرايد و خلاص , مش هتاخد 5 دقائق ,

و كانت العملية شغالة كده ,

و فاكر في مادة زي الدوائر الهيدروليكية و كان بيديهالنا دكتور من " حَداكم " :) , المفروض بيجيب رمز للدائرة و بعدين نحلها ,

العبد لله ما كانش فاهم الرموز دي أصلا علشان يحل الدوائر , !!

بس نصيحة من مجرب ,

لو مالكش نفس خالص ,

احضر المحاضرات و السكاشن , و لو مستمع بس ,
just for fun
احضر و خلاص , اسمع أكنك بتتفرج على التلفزيون ,
و روح اقرأ المحاضرة قراءة فقط , قراءة جرايد ,
هتلاقيها تثبت و لو جزئيا في دامغك ,

و اعرف إن حالتك دي عادية , لأن طبيعي إن رأسك " تتشبع " و مايبقاش فيها مكان بعد 5 سنين بهدلة ..

و إن شاء الله تلاقي نفسك جبت تقدير بعد كده زي حالاتي :) ..

آهخ و بالنسبة للي انت خرجت بيه من الكية ,
مش شرط تستفيد بكل حاجة ,

انت في الكلية بـ"تربط الحمار مطرح ما صاحبه عاوز "
عاوزينك تجيب درجات .. هات درجات ,
و مافيش مانع لو فهمت ,

بس تطلع من أي مادة بإحدى الغثنين , درجات أو فهم .. أو كلاهما معا ..

و كل اللي بيتخرج - و أنا مش ضمنهم - و بيشتغل بيقول لك الشغل حاجة , و الدراسة حاجة ..


بس الشهادة و التقدير هم بس مفتاح دخولك الوظيفة ...

ممكن تكون بتفهم أحسن من الأول عندكم , بس لأن التقدير مش مساعدك ما تقدرش أصلا تقدم في وظيفة معينة , رغ مإنك هتبقى أحسن واحد يشتغلها , لكن المفتاح مش معاك !!

و بعدين خذ الأمور ببساطة كده يا عم مصطفى ,

أنا مخلص دراسة من حوالي 10 شهور , و قال طالع بجيد جدا , و أنا ناسي كل حاجة خالص ... و لسه كمان 3 سنين جيش , يعني هطلع متفرمت !!

بس شوية ريفريش هيرجعولك حاجات اعدادي ,
ما تقلقش كده ..

و ربنا معاك ,

و ربنا يسهل لك ما أنت مقدم عليه اليوم .. و بكره ..

في أمان الله

غير معرف يقول...
18 يناير 2009 في 3:04 م  

مصطفى باشا

بجد مش عارف اقول لك ايه
بس بجد انا حاسس بيك و عارف كل الكلام ده

فعلا نظام الجامعة فاسد و اى كلام

المهم سيبك انت من النظام ده ومتخليهوش هو اللى يتحكم فيك

انا عارف انك فى رابعة وهتقول خلاص معدش فى امل
بس لسه قدامك كتير
ممكن تعمل المستحيل
واهتم بمصلحتك وشوف انت عاوز تبقى ايه
وشوف الكورسات و كده

وراجع نفسك تانى
صدقنى لسه قدامك كتير وتقدر تعمل حاجة

وربنا يوفقك يارب

hager يقول...
18 يناير 2009 في 3:44 م  

ان مش عارفه اقول ايه والله
بس فعلاا احساس صعب انك تبقي في اخر سنه ومش عارف استفدت ايه من خمس سنين دراسه
بس انا متاكده انك اكيد استفدت .. ومش مستوعبه خاالص ازااي خمس سنين دراسه في كليه هندسه متستفدتش منهم حاجه !!!!!
ازاااااي !!!!!!!!!!

هوه مش اللي بتدرسه وبندرسه ده علم ؟؟؟
ايا كانت الطريقه اللي بيدرس بيها بس في الاخر علم
يبقي اكيد طلعنا منه بحاجه

وعاما يعني الدراسه الاكاديميه دي مش بتفيد اووي في مجال الشغل فحاول انت متضيعش وقتك واشتغل في حاجه هتفيديك بعد ما تتخرج
واحمد ربنا انك الحمد لله بتنجح انا حاسه انك نفسك تقولهم لو عندكم دم متنجحونيش
ومبرووك علي الاجازه
انا لسه بحقد عليكم :D

حسن حنفى يقول...
19 يناير 2009 في 1:33 ص  

احلي حاجه واهم حاجه ه عتاب النفس

والله انا نفسي اعمل كده

انا سعات بقول وبفكر انا ازاي جبت 94

وانا مش ذاكرت والله ليله امتحان الالماني جيت اقرا حسيت اني حمار ومش عارف اي حاجه ومع ذلك رحت امتحنت عادي وجبت درجه ش وحشه

سعات بحس اني بضيع نفسي باللي بعمله افضل سهران مثلا ومع ذلك اضيع وقتي في اي حاجه

مش اذاكر اللي الحاجات اللي احبها بس

بقيت حاسس اني بضيع نفسي بنفسي واني مش حاسس بالمسؤوليه

بس انت احسن مني كتير في انك عاتبت نفسك

اتمني لك الا تعود الي ذلك مره اخري


دعواتـــــــــــــك

غير معرف يقول...
19 يناير 2009 في 1:50 م  

ايه يامصطفى ..... انا حاسس انك بتتكلم عن حد اعرفه
!!!
انت تقصد مين بالظبط
عاوز اقولك ان دي تسمى بحاله تبلد , ايوه تبلد وماتزعلش من الكلمه
بس اللي انت وانا واللي كتير مننا بيعمله ده مش صح , لان مش ده اللي الكفروض يتعمل , ياراجل ده حتى عيب علينا
احنا يمكن علشان بننجح بالاسلوب ده بنقول ان ده مش غلط , ونفتكر ان احنا عباقره
بس طبعا ده هايبان لما تلاقى محصلتك من الكليه == بيج زيرو.
يعني كأنك يابوزيد ماغزيت , وساعتها يبقى العلم في الكراس مش في الراس
, وهاتحس بالكلام ده لما تيجي تعمل مقابله لاي وظيفه .
وياريت ماتنساش ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه
على فكره انا بقول الكلام ده لنفسي برده . بس لا حياه في من تنادي
تفائلوا بالخير تجدوا , شعاري الى الابد

Unknown يقول...
19 يناير 2009 في 1:55 م  

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
معلش يابشمهندس
والله ماكنت شايفة
بعيد عنك المذاكرة زمان
والتليفزيون زمان برضه والستالايت
زمان والكومبيوتر دلوقتى خلونى ما شفت انك فاتح التعليقات وظننت (وإن بعض الظن اثم)انك قافلها ولكل اللى فوق ده انا علقت على كلام حضرتك فى التدوينة اللى قبل كده فالعتب على النظر هذه المرة.ارجو ان تكون فى حال احسن اليوم وكل يوم إن شاء الله

Dr. Ibrahim يقول...
19 يناير 2009 في 3:56 م  

يا حبى
الواحد مر بمراحل اصعب من كده
بس الشدائد تصنع الرجال والخبطة التى تكسرك تقويك
بمعنى
اعمل لدنياك كأنك تعيش أبداً وأعمل لآخرتك كأنك تموت غداً
وأيضاً اعمل اللى عليك والباقى على ربنا
ومش شرط انت مفتحتش كتاب ولا حاجة وبتنجح او بمعنى مستهتر
دا شيطان وبيضحك عليك
ولازم يلاقى اللى يضحك عليه
اهم حاجة يبقى عندك ارادة
وانا شايف فيك الارداة دى من خلال كلامى معاك
وحتى لو محاولة بداية من جديد وخير الخطائين التوابون..

روق يا عمنا كده:)

مصطفى محمود يقول...
21 يناير 2009 في 6:41 ص  

شكرا لكل من اهتم ورد عليا

بجد شكرا ليكم كلكم :)

ومش هقدر أرد عليكم عشان كده أنا عملت تحديث ورديت فيه على الجميع مرة واحدة.

بارك الله فيكم

غير معرف يقول...
29 يناير 2009 في 8:19 ص  

طبعا يا تيفا أنت عارف إني آخر واحد ممكن يفيدك في الموضوع ده

منتا فاهم الحال من بعضه :)

وان شاء الله هحاول اجيب الكتابين اللى قلت عليهم

ربنا يوفقنا جميعا ويهدينا ويجعلنا سببا لمن اهتدي

مصطفى محمود يقول...
7 فبراير 2009 في 1:35 ص  

@سمو الأمير

ولا يهمك يا ريس :)

آمين يارب للجميع

منور

About this weBlog - عن هذه المدونة



هذه مدونتي الشخصية ,,

أرسم فيها عالم من خيالي.
فيها أبدا بعض تفاصيل حياتي من تحت الصفر !
أحلامي بسيطة ,, وغير متأكد من أني سأحققها يوما ما , ولكن كل ما أتمناه أن أخرج من هذه الدنيا على هذا الدين , فاللهم نسألك الثبات!



تلاوة القرآن الكريم

TvQuran

تظبيط

لغتي هويتي

لغتي
قد أكون أنا ايضا مضيعا لها
لكنه لا يمنع أن نتناصح

تويييت

تتبعني على تويتر